Olga's Cakes

Här bloggar jag om min hobby - tårtdekorering

söndag 25 juli 2010

En prickig korv :))






Nu ska ni får se någonting som ni aldrig har sett, haha. Tänk er en svensk chokladboll goes Russian. Chokladkorv heter det och det var (och kanske fortfarande är) en mycket populär grej att göra back in the USSR när jag var barn. Funkar lite på samma sätt som svenska dammsugare - har läst att de fick sitt namn eftersom man skulle "dammsuga" det man inte hade någon användning av - lite kex eller tårtbotten smulor, lite kräm osv. Vet inte om det stämmer men roligt är det i alla fall.
Chokladkorv är också något man slängde ihop av det man brukar ha hemma, ingenting komplicerat. Detta är inget sofistikerat recept utan mer "baka med barn"-grej och barnen tycker att det är både gott och roligt med en söt prickig korv.

Ingredienserna brukar variera lite i olika recept men jag brukar göra så här

500 gr kex- eller kakbitar (testade med Digestive och Marie kex - lika gott)
200 gr smör
2 msk kakao
1,5-2 dl socker
1 dl vatten eller mjölk
nötter (kan uteslutas, jag brukar köra utan)

Allt - utan kex och nötter - blandas i en kastrull och kokas upp. Låt svalna, blanda i kex (och eventuellt nötter) som man bryter i lagom stora bitar (för att få prickar i korven). Man kan också ha i små marshmellows - det är både gott och man får roligare prickar i korven :)) Blanda allting ordentligt och ställ i kylskåpet för att stelna. Smeten ska bli kall och tjock för att man ska kunna rulla den till en korv. Sen lägger man massan i en lång rulle på en lång och bred bakplåtspappersremsa och rullar den till en korv. Jag brukar lägga min korv i frysen - jag tycker den är godast när den är ordentligt kall och ganska hård. Annars kan man förvara den i kylen också.

4 kommentarer:

  1. Roligt med sånt, speciellt för barnen. Jag tycker det ser ut som sån "radiokaka" som var mer vanlig förr. (Har för mig det kallas så iaf). Men jag vet inte hur de bakas faktiskt.

    SvaraRadera
  2. javisst, det är ju en variant på en radiokaka - jag har googlat fram lite bilder på en sån. Skillnaden är ju bara att radiokakan är fyrkantig och randig istället för rund och prickig :) Och så lite olika ingredienser som t ex kaffet och ägg - det kan man ha i "korven" också med jag försöker undvika råa ägg i kakor som inte ska bakas.

    SvaraRadera
  3. he he, vilken kul idé med en chokladkorv!

    SvaraRadera