Olga's Cakes

Här bloggar jag om min hobby - tårtdekorering

måndag 2 augusti 2010

Oscar II:s tårta





...heter den här godingen. Också känd som mandeltårta:)

Tänk er en hembakad Almondy. Det blir förstås inte riktigt som Almondy -för Gud vet vilka hemliga ingredienser de har i sitt superhemliga recept men den här Oscar II:s tårtan är supergod och är en av mina favoriter.
Tårtan blir inte alls hög, vill man ha en högre tårta ska man ta dubbelt av allting (om inte mer). Här på bilden ser ni en dubbelsats och tårtan blev ungefär 3-4 cm hög (det var allt jag behövde till min söta blåbärsflicka). Ska den täckas av sugarpaste eller marsipan ska den först spacklas ordentligt antingen med samma kräm som är i fyllningen eller med någon annan smörkräm eller chokladganache (jag använde nog ganache på den tårta som är på bilden för man ser lite chokladfläckar :)

Receptet kommer från Sju sorters kakor-boken

Ugnstemp 200
1 1/2 (100g) sötmandel
1 1/2 dl socker
4 äggvitor

Äggkräm

4 äggulor
2 dl vispgrädde
1 dl socker
50 g smör

Markera 2 bottnar, ca 24 cm i diameter (mina blev lite mindre, 21 cm) på bakplåtspapper. Smörj och mjöla dem (gjorde inte jag, funkade alldeles utmärkt). Lägg dem på plåt.
I receptet står det att man ska skålla och skala mandeln innan man mal den, men jag tycker bottnarna blir mycket godare om man tar mandeln som den är - med skalet på. Det blir grövre konsistens på bottnarna, lite fullkorn-känsla. Så här får ni välja- mal mandeln med eller utan skalet.
Blanda den med sockret. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner dem i mandelsockret. rör ihop försiktigt och bred ut smeten på papperet. Grädda mitt i ugnen ca 15 min (tills de fått fin färg, det kan ta längre tid, mina hade jag i ugnen i ca 25 min).
Lossa bottnarna från papperet och låt dem svalna.

Blanda äggulor, grädde, socker och smör i kastrull. Låt massan sjuda under vispning tills den tjocknar (sätt till lite kokande vatten om krämen skulle skära sig, står det - har aldrig hänt mig). Krämen ska bli tjock - blir den inte tjock så är det bara att fortsätta sjuda den tills den tjocknar.
Låt krämen kallna - man kan sätta den i kylskåpet när den har svalnat, då tjocknar den lite till.

I receptet ska man blanda äggkrämen med nougaten (det skippade jag, men här kommer receptet på nougaten i fall ni vill göra det).

1/2 dl socker
20 hackade sötmandlar

Smält sockret med mandeln till nougaten i stekpanna. Häll upp detta på oljad eller smord plåt och låt kallna. Krossa sedan nougaten i en mortel. sen blandar man nougaten i äggkrämen.

Bred hälften av krämen på den ena tårtbotten, lägg på den andra och bred resten av krämen ovanpå.

Vill man spackla sin tårta med äggkrämen får man nog göra en extra sats för receptet räcker bara till två lager fyllning.

6 kommentarer:

  1. Oj vad god med mandeltårta, har själv aldrig gjort egen utan bara köpt Almondys, vilket söt blåbärsflicka du gjort

    SvaraRadera
  2. Tårtan låter otroligt god och blåbärsflickan är ju ursöt!!

    SvaraRadera
  3. Den tårtan är verkligen jättegod. Och man kan variera den lite - Almondy kommer ju också i olika varianter. T ex om man gör en dubbelsats med fyra bottnar så kan man fylla den ena med dulche de leche för kola-smak. man kan också strö mandelflarn på fyllningen. Vi har också testat med krossad Daim -jättegott!

    SvaraRadera
  4. Tack, Annica och Linda! Jag får vara helt Oödmjuk och hålla med om blåbärsflickan :) För den blev jättesöt, liknar lite Alice i Underlandet, tycker jag

    SvaraRadera
  5. Vilken söt liten flicka på tårtan. Det låter jättegott, det ska jag testa någongång.

    SvaraRadera
  6. Så fin flicka, du är verkligen duktig! Tårtan känner jag igen, min mormor brukade baka den till kalas. Ibland la hon grädde ovanpå och lite färska bär - Gott!

    SvaraRadera