Olga's Cakes

Här bloggar jag om min hobby - tårtdekorering

lördag 8 september 2012

Hur man kan göra datorlocket

Ja, det finns väl flera olika sätt man skulle kunna göra datorlocket på - i flowerpaste, t ex eller i pastilage, dvs i material som torkar fort och hårt och håller formen. Men ett sådant lock skulle vara endast tekniskt ätbart för gott är det inte att tugga på en stenhård sockerplatta. Därför har jag testat ett annat sätt och gjorde locket med hjälp av våffelplattor, nutella, smält choklad och så vanlig sugarpaste/marsipan. Här kommer det lite bilder av varierande kvalité (det är alltid lite stressigt när man gör tårta, men man ser i alla fall det viktigaste på de här bilderna)

Det är de här våfflorna jag använde. De hittar man på t ex City Gross på en "invandrarhylla" som jag kallar det (hehe) och där hittar man spännande saker från världens alla hörn och bland annat då sådana våffelplattor från Polen som man brukar använda i tårtor.

Det finns fyra stycken i förpackningen och jag använde två med nutella-fyllning emellan. Våffelplattorna är jättetunna men tillsammans men fyllningen och sugarpasten blev det ändå en ganska tjock skärm men jag vågade inte göra den på en platta för jag visste inte om den skulle hålla.

Jag klippte plattorna till en lagom storlek så att den ätbara bilden skulle passa in.

 Som sagt använde jag bara två plattor som jag klistrade ihop men hjälp av Nutella. Det är bättre att vända det lite djupare mönstret inåt så att det blir enklare att få skärmen slät på utsidan.


 Utsidan täckte jag med massor av smält choklad som jag sedan försökte släta ut så fint som möjligt med hjälp av en palett. När den ena sidan torkade vände jag om skärmen och gjorde likadant på andra sidan. Jag använde chokladen för att få en torr yta så att jag kunde ta  i skärmen, täcka den med sugarpasten och vända på den utan att bli kladdig och samtidigt för att få extra stadga. Jag var orolig att våffelplattorna skulle mjukna annars och inte hålla formen ordentligt. På den torra chokladytan hade jag sedan lite till Nutella (man kan också ta smörkräm eller ganache) delvis för att ytterligare släta till ytan  delvis för att sugarpasten skulle fästa sig. För att få en snygg skärm gäller det att få chokladytan så slät som möjligt. Man kan använda varm kniv när chokladen har torkat eller t o m skrapa bort skavankerna men en vass kniv.

 Det är den sista bilden jag har, alltså här ser ni att chokladen har stelnat och ytan är långtifrån slät. Jag skrapade bort lite av ojämnheterna med en kniv och la ett Nutella-lager på det så blev det ganska bra i alla fall.
 Här är den färdiga datorn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar