Olga's Cakes

Här bloggar jag om min hobby - tårtdekorering

onsdag 16 juni 2010

Hur man kan göra ett träd

Om ni skulle behöva ett träd eller en skog på er tårta så kan ni göra så här. Det är både enkelt och mycket gott, barnen älskar de här "träden".

Stammen gör ni av brödpinnar (italienska Grissini, tror jag att de heter och de finns i vanliga mataffärer.) Se bara till att ni inte köper Grissini med vitlökssmak, choklad och vitlök är nog ingen bra smakkombination. Fast vem vet, choklad och chili är ju inne nu. :))
Här behövde jag ett större träd och därför tog jag två pinnar. annars räcker det med en för de är rätt tjocka. Behöver ni ett litet träd kan det till och med funka med salta pinnar (men då är det kanske bäst att plocka bort saltet eller hitta en osaltad variant). Lägg de på bakplåtspapper och rita kronan i önskad bredd och storlek.



Sedan täcker ni hela stammen (även den del som ska stickas in i tårtan, för annars kan den bli mjuk av fyllningen) och kronan med smält blockchoklad - mörk eller ljus. Jag använder en vanlig fryspåse som jag klipper ett litet hål i.

Vänta inte för länge för blockchokladen stelnar rätt fort, strö på den färgade kokosen på kronan. Kokosen färgar ni genom att lägga den i en vanlig påse, droppa ett par droppar grön färg (vanlig flytande karamellfärg funkar bra). Skaka och gnid in färgen ordentligt. Istället för kokos kan man använda grön sockermassa, som man kavlar ut tunt, låter den torka och sedan krossar den med kniven i små bitar.
Sen är det bara att låta chokladen torka, vända om "trädet" och upprepa proceduren på baksidan av trädet.



Här hade jag skog på min Trolltårta (till vänster, det syns kanske inte så bra) . Jag har gjort massor av träd, men det fick räcka med tre för det fanns inte så mycket plats för fler.







Här hade jag ett äppelträd på min Fåret Shaun-tårta.



2 kommentarer:

  1. Vilka härliga tårtor du gör!! Du är ju suverän på att modellera!

    http://annicake.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Tack, Annica! Hoppas bara att jag blir lika bra på att blogga :)))) måste fixa snyggare design

    SvaraRadera