Olga's Cakes

Här bloggar jag om min hobby - tårtdekorering

lördag 24 juli 2010

Vinbärsgranita




Va' gott! - sa min dotter och då visste jag att det är ok att publicera det här receptet här också:)

Granita heter det och det är en half-frozen dessert, med sorbet-liknande konsistens och smak. Gott, lagom sött och syrligt, underbart svalkande för varma sommardagar. Man kan fritt kombinera vilka bär-frukt-juice man vill, själv har vi provat de här två kombinationerna (se nedan). Barnen älskade den kanske för att den liknar slush - alltså den här söt-sliskiga is- drycken som säkert är full med farliga färger och aromer. Granita är så mycket bättre än slush!

Vinbärsgranita

Vinbär 500 gr
2,5 dl apelsinjuice
1-2 dl socker (beroende på hur sött man vill ha det, men eftersom vinbären är så syrliga, så tog jag 2 dl)

Jordgubbs-kiwi-granita

jordgubbar 500 gr
2 kiwi
2,5 dl apelsinjuice
0,5 dl socker(kan uteslutas helt)

Koka upp apelsinjuice med sockret och låt svalna lite. Bären mixar man och sen brukar jag passera dem genom en sil för att bli av med fröna (då får man en mycket lenare granita). Sen blandar man juice och bär, häller dem i en plastburk och in i frusen. Ungefär efter en timme ska man röra runt och trycka lite med en gaffel för att separera iskristallerna och återigen ställa burken i frusen. Den proceduren - alltså trycka lite och röra om med en gaffel - ska man upprepa ett par-tre gånger till, varje halv-timme eller så tills man får en halv-fryst, slush-liknande dessert (eller dryck, beroende på hur länge man fryser den). Har den blivit för hård, kan man alltid ta ut den ur frusen och låta den tina upp lite. Man kan också blanda den med kall juice om man vill ha det mer som en dryck (då blir det en riktig slush). Gott!

2 kommentarer:

  1. Åh så gott! Då vet jag ju precis vad jag ska göra med årets vinbär :)

    SvaraRadera
  2. Det var precis min tanke när barnen kom med en hel hink full med vinbär :)

    SvaraRadera